België: TotalEnergies tekent een overeenkomst met Air Liquide voor de aankoop van hernieuwbare elektriciteit

Luik, 4 augustus 2021 - TotalEnergies heeft, via haar Belgische energieleverancier Lampiris, een Corporate Power Purchase Agreement getekend met Air Liquide, waardoor het 50 GWh per jaar aan hernieuwbare elektriciteit levert voor een periode van 15 jaar. Air Liquide zal deze groene energie gebruiken om verschillende van haar industriële en gasproductielocaties met medische doeleinden in België van stroom te voorzien.

TotalEnergies levert deze elektriciteit aan Air Liquide via een offshore windmolenpark in de Belgische Noordzee. Hiermee toont TotalEnergies dat het over de nodige expertise beschikt om hernieuwbare en competitieve energie te leveren en Air Liquide te ondersteunen in haar doelstellingen rond duurzame ontwikkeling.

Deze overeenkomst illustreert het engagement van TotalEnergies om bij te dragen aan de energietransitie in België door haar klanten koolstofarme oplossingen aan te bieden. Door te kiezen voor windenergie zal er ongeveer 270.000 ton CO2 minder worden uitgestoten tijdens de looptijd van het contract.

"We zijn erg trots op deze eerste deal omdat we hiermee industriële spelers kunnen helpen hun elektriciteitsverbruik koolstofvrij te maken. De hernieuwbare energie van het Rentel windmolenpark zal de Belgische industrie helpen om hun koolstofvoetafdruk te verkleinen en hun overgang naar een koolstofneutrale wereld te versnellen," zegt Marc Bensadoun, algemeen directeur van Lampiris | TotalEnergies.

TotalEnergies sloot dit jaar ondertekende dit jaar al verschillende Corporate PPA’s met bedrijven als Orange, Microsoft en Merck.

TotalEnergies, hernieuwbare energiebronnen en elektriciteit

TotalEnergies heeft de ambitie om tegen 2050 koolstofneutraal te worden. Om dat doel te bereiken ontwikkelt het een portefeuille van hernieuwbare energie- en elektriciteitsactiviteiten die tegen 2050 40% van haar verkoopmix moet uitmaken. Eind 2020 bedroeg de bruto stroomopwekkingscapaciteit van TotalEnergies ongeveer 12 GW, waarvan 7 GW hernieuwbare energie. TotalEnergies is van plan deze activiteiten verder te ontwikkelen om in 2025 een bruto productiecapaciteit van 35 GW aan hernieuwbare energie te bereiken, en vervolgens 100 GW tegen 2030, met als doel wereldwijd tot de top 5 te behoren inzake hernieuwbare energie.

____

Over TotalEnergies
TotalEnergies is een brede energieonderneming die op wereldschaal energie produceert en vermarkt: olie en biobrandstoffen, aardgas en groene gassen, hernieuwbare energiebronnen en elektriciteit. Onze 105.000 medewerkers zetten zich in voor energie die steeds betaalbaarder, schoner, betrouwbaarder en toegankelijker wordt en voor zoveel mogelijk mensen toegankelijk is. TotalEnergies is actief in meer dan 130 landen en stelt duurzame ontwikkeling in al haar dimensies centraal in haar projecten en operaties om bij te dragen aan het welzijn van mensen.

Over Lampiris
Lampiris is de op twee na grootste leverancier van hernieuwbare energie en gas in België. Het bedrijf levert ongeveer een miljoen aansluitingen en biedt daarnaast ook oplossingen aan voor energie efficiëntie, eigen verbruik (door plaatsing van zonnepanelen) en elektrische mobiliteit. Lampiris is voor 100% een dochteraanneming van TotalEnergies.

Contact TotalEnergies

Mediarelaties: +33 1 47 44 46 99 l [email protected] l @TotalEnergiesPR
Investeerdersrelaties: +44 (0)207 719 7962 l [email protected]

Disclaimer

Dit persbericht wordt louter ter informatie gepubliceerd en er kunnen geen juridische consequenties aan worden verbonden. De entiteiten waarin TotalEnergies SE rechtstreeks of onrechtstreeks een belang heeft, zijn afzonderlijke en onafhankelijke juridische entiteiten. TotalEnergies SE zal niet aansprakelijk zijn voor enige daden of omissies van dergelijke bedrijven. De termen "TotalEnergies", "TotalEnergies Company" en "Bedrijf" die in dit document worden gebruikt, zijn generiek en worden uitsluitend gemakshalve gebruikt. Evenzo kunnen de termen "wij", "ons" en "onze" ook worden gebruikt om te verwijzen naar dochterondernemingen of hun werknemers. Dit document kan toekomstgerichte informatie en verklaringen bevatten die gebaseerd zijn op economische gegevens en veronderstellingen in een bepaalde economische, concurrentiële en reglementaire omgeving. Zij kunnen in de toekomst onnauwkeurig blijken te zijn en zijn onderhevig aan risicofactoren. Noch TotalEnergies SE, noch enige van zijn dochterondernemingen neemt enige verplichting of verantwoordelijkheid op zich ten opzichte van beleggers of enige andere belanghebbende om enige van de verklaringen, toekomstgerichte informatie, tendensen of doelstellingen in dit document bij te werken of te herzien, in het bijzonder als gevolg van nieuwe informatie of toekomstige gebeurtenissen.

Persberichten in je mailbox

Over TotalEnergies in België

TotalEnergies is een multi-energie company actief in de productie en levering van energie: olie en biobrandstoffen, aardgas en groen gas, hernieuwbare energiebronnen en elektriciteit. In België telt TotalEnergies 5.000 medewerkers die zich inzetten voor energie die steeds betaalbaarder, schoner, betrouwbaarder en voor zoveel mogelijk mensen toegankelijk is.

Over TotalEnergies

TotalEnergies is een wereldwijd multi-energiebedrijf dat energie produceert en levert: olie en biobrandstoffen, aardgas en groen gas, hernieuwbare energiebronnen en elektriciteit. De 105.000 medewerkers zetten zich in voor energie die steeds betaalbaarder, schoner, betrouwbaarder en voor zoveel mogelijk mensen toegankelijk is. TotalEnergies is aanwezig in meer dan 130 landen en plaatst duurzame ontwikkeling in al zijn dimensies centraal in zijn projecten en activiteiten om bij te dragen tot het welzijn van de bevolking.

St Laurentstraat 54, 4000 Luik